WeLCoMe To My BloG...

My BlOg Is About BisNess OnLine, moTiVasi, Tips kesihATan, Tip Jahitan...DLL...
SeMoGa segala perkongsian di sini memberi manfaat kepada kita semua...
terima kasih diatas kunjungan kalian di blog ini...senang2 dtg lah lagi...

Ahad, 3 Oktober 2010

BAGAIMANA HILANGKAN TEKANAN PERASAAN, RUNSING

Firman Allah: "ketahuilah dengan mengingati Allah, Hati akan menjadi tenang" (Ar Raad : 28)

Runsing dan tekanan perasaan berpunca daripada hati yang kosong..apabila hati kosong, maka syaitan menyelinap ke dalam hati dan menaburkan benih kebosanan...
Anas r.a berkata : sesungguhnya syaitan itu menaruh belalainya pada hati manusia. Maka apabila manusia itu ingat pada Allah (zikrullah), mundurlah syaitan dan apabila ia lupa pada Allah, Maka syaitan itu menelan hatinya...
Untuk mengalahkan syaitan hati perlu di isi dengan zikrullah dan iman.Dosa sama ada kecil atau besar adalah perosak dan peruntuh iman. Orang yang benar-benar mahu meningkatkan iman, janganlah melakukan dosa. Kalau terbuat cepat-cepatlah istigfar dan bertaubat kepada Allah. Jika tidak syaitan akan menjalankan tipu dayanya.

Firman Allah: "Bahawasanya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka diganggu oleh syaitan, lantas mereka ingat kepada Allah (berzikir), jika begitu mereka akan melihat. (Al-A'raf:201)

Sebagai Muslim, kita hendaklah melazimkan zikir dan membaca beberapa kalimah Allah untuk menghilangkan rasa runsing, antaranya:
  • Ucapkan " La ilaha illallah " agar bibir kita sentiasa dibasahi dengan zikrullah siang dan malam.
  • Membaca " Bismillah " apabila hendak memulakan sesuatu pekerjaan.
  • Membaca " Alhamdulillah " apabila kita selesai melakukan sesuatu pekerjaan.
  • apabila terbuat kesalahan atau terserempak dengan dosa, kita harus membaca " Astaghfirullah hal azim "
  • Apabila menghadapi kesukaran, bacalah " Lahaula walaquwata illa billahil aliyil a'zim "
  • Apabila kerunsingan bacalah " La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zalimin " (doa nabi yunus)
  • Apabila ditimpa musibah ucapkan " Inna lillahi wainna ilaihi raji'un "

Dengan mengamalkan doa-doa ini dalam kehidupan seharian kita, insya Allah hati kita akan tenang

1 ulasan:

  1. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam